Acesta este al cincilea articol pe acest subiect şi sunt convinsă că vor urma multe altele pentru că activităţile şi jocurile pe care le facem împreună sunt o sursă inepuizabilă de inspiraţie. Să nu vă aşteptaţi să găsiţi activităţi wow, nemaivăzute, de nimeni încercate. Sunt activităţi potrivite pentru copii mai mari de 18 luni. Scopul meu nu este să îmi împing copilul de la spate să înmagazineze informaţii complet inutile vârstei, ci să îi ofer mijloacele necesare, adecvate vârstei, care să îi permită să se dezvolte armonios, să îi hrănească curiozitatea, nevoia de cunoaştere şi explorare. Sper să vă inspire!
Micuţa gospodină
Copiii pot fi implicaţi în activităţile casei încă de la vârste fragede prin sarcini adecvate vârstei. De exemplu, pot învăţa unde trebuie să se descalţe, să se încalţe şi unde îşi pot aranja pantofii. Nu ştiu să vă spun de cât timp face Antonia acest lucru, însă ştie clar unde îi sunt papucii pe care îi poartă în casă şi unde îi ţinem pe cei de stradă. Nu iese din casă fără să nu îşi ştie papucii de casă aranjaţi la locul lor. Când intrăm în casă, îşi pune singură pantofii de stradă în dulap.
În fiecare seară punem împreună (mai mult eu decât ea – lucru normal la această vârstă) jucăriile la locul lor. În primul articol v-am arătat locul ei de joacă. Între timp, i-am luat şi o cutie pentru jucării. Altele (jocul cu bile, de exemplu, din articolul anterior) sunt în dulap şi cărţile într-un sertar. Le pune la loc pe categorii, fără să le amestece. Din moment ce poate face un puzzle simplu, are şi capacitatea de a sorta jucăriile pe categorii, însă e important să nu le schimbăm locul şi să ţinem cont de faptul că repetiţia este mama învăţăturii. Aranjatul jucăriilor la finalul zilei a început ca o joacă: le aruncam în cutie să vedem cât zgomot fac. Acum reuşim să le punem fără prea mult zgomot :).
În jurul vârstei de 20 de luni, copiii încep să imite gesturile şi activităţile pe care le facem. M-a văzut o singură dată cu o mătură mică cu făraş, apoi le-a luat singură şi a făcut acelaşi lucru ca şi mine. Acelaşi principiu este valabil şi în alte situaţii: am şters apa cu cârpa de pe caloriferul din bucătărie – a picurat apă pe jos cu cana, a luat aceeaşi cârpă şi a sters; şterg praful cu un pămătuf – acum îl ia singură şi şterge şi ea praful; învârt în mâncare cu telul – a trebuit să îi cumpăr unul identic încât să poată face şi ea acelaşi lucru, etc. De curând am început să o implic în aranjarea şi strângerea mesei. Duce tacâmurile pe masă şi aduce lucruri de pe masă (de exemplu, protecţiile pe care le pun sub farfurii) pe care le aranjează la locul lor.
Am menţionat câteva dintre sarcinile casnice în care o implic pentru că nici eu nu mi le aduc aminte pe toate. Acum exersăm şi partea cu pusul hainelor curate pe coş şi a celor murdare în coş. Cam toate ajung la spălat :).
Beneficii:
- dezvoltă gândirea matematică. De exemplu, împerecheatul pantofilor. Copilul va fi capabil să identifice două obiecte de acelaşi fel şi se va familiariza cu noţiunea de numere.
- învaţă să sorteze. Pentru sortarea jucăriilor în locuri şi pe categorii diferite, copilul are nevoie de abilităţi de organizare şi clasificare, care implică şi recunoaşterea şi diferenţierea obiectelor.
- îl ajută să înţeleagă lumea înconjurătoare. Activităţile casnice rămân aceleaşi indiferent de vârsta copilului. Indiferent dacă cel mic va contribui sau nu la treburile casnice pe viitor, consider că este important să-l familiarizăm cu ele şi să îl încurajăm să participe.
Quercetti Fantacolor Junior (joc)
Este un joc destinat copiilor peste 2 ani, dar i l-am propus Antoniei înainte de această vârstă şi s-a descurcat de minune. Totuşi, necesită destul de multă concentrare pe care nu o are la această vârstă.
Jocul conţine o tăbliţă transparentă, 48 de piese colorate de joc şi 16 modele (desene) ce pot fi introduse sub tăbliţa transparentă. Practic, copilul fixează piesele de joc pe tăbliţă urmărind şablonul care se află sub aceasta.
Beneficii:
- contribuie la dezvoltarea coordonării între mână şi ochi.
- stimulează gândirea creativă – copilul îşi poate crea propriul mozaic, fără să urmărească un anume şablon.
- îmbunătăţeşte motricitatea fină şi dexteritatea.
- îl ajută pe copil să diferenţieze şi să asocieze culorile. În acelaşi timp, copilul se familiarizează cu noţiunea de culoare, îl ajută să înţeleagă ce este o culoare şi faptul că aceasta are o denumire.
- dezvoltă capacitatea de concentrare.
Preţ: 17 euro (comandat de pe Amazon)
Coşul cu legume (joc)
Întâmplător, am găsit un coş cu legume din pluş în Ikea, care le redau destul de bine pe cele reale. Sunt recomandate copiilor peste 3 ani, însă nu am văzut niciun pericol să i le ofer înainte de această vârstă.
Setul conţine: un coş, o varză care are 4 frunze detaşabile, 3 morcovi lipiţi, 2 ciuperci, o căpăţână de usturoi, 2 roşii, un dovlecel şi un praz. De fiecare dată când vorbim despre legume, încerc să le compar cu cele reale pe care le avem în casă. Dacă se întâmplă să nu le am la îndemână, le numesc pe cele din pluş şi le întorcem împreună pe toate părţile.
Dacă nu aveţi posibilitatea să cumpăraţi setul de legume DUKTIG sau, pur şi simplu, vreţi un set mai complet, în decembrie v-am povestit (aici) despre Anamaria, care a început să croşeteze fructe şi legume din dorinţa de a-şi învăţa fetiţa să le distingă. Puteţi comanda un coş întreg sau o singură bucată.
Beneficii:
- ajută la dezvoltarea abilităţilor sociale. Copiii ne imită şi, inspiraţi de activităţile noastre, îşi inventează propriile jocuri şi roluri. De exemplu, Antonia bucătăreşte de zor.
- îl ajută să înţeleagă lumea înconjurătoare.
- îmbunătăţeşte vocabularul – prin repetarea fiecărei legume.
Preţ: 9 euro (IKEA – Belgia), 34,90lei (IKEA Bucureşti).
Animalele de la fermă (figurine/activitate)
Am căutat figurine cu animale, dar nu stilizate, nu disproporţionate (câinele cât calul şi găina cât porcul). Drept să vă spun, nu găsesc mare lucru în Luxemburg. Ştiam că cele de la Schleich redau cel mai bine realitatea, însă preţul unei ferme cu figurine Schleich este pe măsură (aprox. 5-8 euro/figurina pe Amazon). Mama se pregătea să vină la noi şi a vrut să ştie ce să îi cumpere Antoniei. I-am spus că ne-ar prinde bine nişte figurine cu animale, dar i-am explicat clar ce nu vreau. Ei bine, a găsit un set mai mult decât mulţumitor (undeva prin Anglia). Setul conţine: cal, măgar, vacă, capră, oaie, porc, iepure, gâscă, raţă, găină, cocoş şi curcan. Ideea acestui paragraf sunt activităţile pe care le-am făcut cu Antonia cu ajutorul acestor figurine, nu de unde le-am procurat :).
- Le-am scos, pus şi răscos de când le avem, le-am denumit, le-am aranjat şi am făcut ca fiecare dintre ele. Nu vreţi să ştiţi cum imităm curcanul. Curcanul şef e soţul :)). Când Antonia a început să le recunoască, am trecut la a doua activitate: asocierea figurinei cu imaginea.
- Pentru această activitate este ideal să aveţi carduri cu animale (le puteţi descărca de pe blogul Cristinei, FUN Parenting). Eu nu am imprimat (încă) cardurile, dar am folosit o carte cu animale, primită de la cealaltă bunică. Antonia acum abia desluşeşte tainele asocierii animalelor, dar, până acum, se descurcă foarte bine.
Beneficii:
- dezvoltă capacitatea de concentrare.
- îmbunătăţeşte vocabularul.
- ajută la dezvoltarea gândirii logice.
- îl ajută pe copil să asocieze diferite elemente.
Teatrul de păpuşi
Teatrul nostru de păpuşi se compune deocamdată din câteva marionete pentru degete. Avem un set cumpărat din Ikea (set TITTA DJUR). Nu vă spun cu câtă fericire le scoate Antonia şi mi le dă să mi le pun pe degete. Pe unele şi le îndeasă ea pe degetele ei micuţe şi, mai nou, le şi pupă pe fiecare la rând, semn că-i sunt tare dragi. Antonia a fost deja la o piesă de teatru pentru copii mici. A fost o ieşire organizată de creşa la care merge de la începutul anului (am să vă povestesc într-un alt articol despre schimbarea creşei). Acasă încă nu am pus nici o poveste în scenă pentru că am considerat că nu are încă răbdarea necesară, lucru normal la vârsta ei. N-are răbdare nici la citit de poveşti, apoi să asiste la piese de teatru, fie ele şi scurte. Deocamdată povestim cu marionetele, ce sunt şi cum fac, ele îi şi transmit mesaje, precum ora de somn, de masă, etc. Este bine să ştiţi că joaca cu păpuşile are nenumărate beneficii pentru copii.
Beneficii:
- dezvoltă comunicarea şi socializarea. Copiii comunică mai uşor prin intermediul păpuşilor şi sunt mai încrezători să-şi exprime sentimentele. Îi ajută pe copii să-şi dezvolte vocabularul şi să-şi îmbunătăţească capacitatea de a asculta.
- stimulează imaginaţia şi creativitatea. Jucându-se cu păpuşile, copiii inventează roluri, jocuri şi regulile jocurilor. Pot reprezenta şi un ajutor prin intermediul căruia copilul face diferenţa între lumea reală şi cea imaginară.
Preţ: 3,99 euro (IKEA – Belgia), 16,90lei (IKEA Bucureşti).
Voi ce activităţi faceţi cu cei mici? Ce jucării interesante aţi mai cumpărat?
Mai jos, găsiţi celelalte articole scrise pe aceeaşi temă:
Activităţi, jocuri şi jucării pentru copii peste un an (12-18 luni)
Activităţi, jocuri şi jucării pentru copii peste un an (12-18 luni)**
Activităţi, jocuri şi jucării pentru copii peste un an (12-24 luni)
Activităţi, jocuri şi jucării pentru copii peste un an (12-24 luni)**
Dacă găsiţi pe blog articole interesante de citit, vă invit să daţi like paginii de Facebook şi/sau să vă abonaţi la newsletter-ul blogului. Încerc să fiu prezentă şi pe Pinterest şi Instagram.