Sursa foto: Pexels.com

 

Prin 2019, vă povesteam, într-un articol, de ce am început să țin o evidență a bugetului și cum îmi organizez bugetul lunar. Pentru o perioadă destul de lungă de timp, îmi țineam bugetul într-o formă clasică, într-o agendă. Până nu demult, formula aceasta de organizare a bugetului mi-a fost suficientă, însă, odată cu scumpirile din ultima perioadă, am simțit că este nevoie de mai mult, de mai multă atenție îndreptată către categoriile în care ni se duc banii.

De câteva luni, am renunțat la agendă în favoarea unui tabel excel în care îmi notez mult mai amănunțit banii pe care îi cheltuim. 

 

Noua variantă de organizare a bugetului

Nu aș spune că este o nouă organizare a bugetului neapărat, pentru că păstrat structura anterioară, ci este o metodă mai detaliată prin care țin evidența banilor pe care îi cheltuim. Pentru mai multă precizie și transparență, vă las câteva detalii despre fiecare categorie în parte.

Mâncare 

Aici notez banii pe care îi cheltuim pentru mâncare, indiferent că este vorba de mâncarea pe care o cumpărăm din magazin sau mâncarea pe care o mâncăm în oraș . Avantajul nostru este că nu avem obiceiul să servim des masa în oraș. 

 

Pentru casă 

Aici notez toate cheltuielile legate de lucrurile pe care le cumpăr pentru casă, inclusiv pentru cabană. În această categorie includ chiar și detergenții, hârtia igienică și alte produse similare. Am vrut ca mâncarea să o separ de consumabilele și să am un overview exact câți bani cheltuim pe alimente. 

 

Îngrijire personală

La această categorie intră cheltuielile legate de coafor, manichiură, epilat, creme, șampoane, deodorante și alte produse de skincare.

 

Cheltuieli fixe

Pe acestea am încercat să le împart. Am inclus aici rata la bancă, abonamentele pe care le plătim lunar (Netflix, RDS, Apple, Canva, etc.), banii care se duc pe utilități, pe facturile la telefoane + cheltuielile legate de școala Antoniei (taxă, uniformă, manuale dacă este cazul).

 

Auto

Aici includ costurile legate de carburant, asigurărim și reparații pentru mașină.

 

 

Sănătate

Cred că este destul de clar la ce se referă această categorie. Aici includ toate costurile legate de medicamente, analize medicale, proceduri medicale, consultații la doctor. Adică, toate acele lucruri de care sper să nu avem nevoie.

 

Haine, obiecte personale, hobby

Această categorie (nu i-am găsit un nume mai potrivit) este puțin mai vastă. Include toate cheltuielile legate de îmbrăcăminte, încălțăminte, pasiuni, etc. Aici adaug achizițiile care nu se potrivesc niciunei alte categorii. 

 

Blog & Social Media

Am preferat ca această categorie să fie separată și să am o evidență cât de mult cheltui pe parcursul unui an pentru activitățile care sunt legate de blog și de social media.

 

Travel & Entertainment

Am făcut o secțiune separată pentru călătorii și distracție. Aici notez toate cheltuielile pe care le avem legate de călătorii, ieșiri la film, spectacole, etc.

 

Cadouri și donații 

Aici notez cheltuielile legate de cadourile pe care le facem (inclusiv banii pe care îi dăm la nunți și evenimente) și donații. Am inclus donațiile în buget, pentru că, de ceva vreme, am obiceiul să donez bani lunar, asta pe lângă obiectele pe care le donez în mod recurent (haine, încălțăminte, jucării). Cu alte ocazii, cumpăr lucruri noi pe care le donez și atunci banii cheltuiți îi notez în această categorie.

 

Bineînțeles, bugetul nu ar fi complet fără alte 4 secțiuni foarte importante: venituri, cheltuieli, investiții și economii. La capitolul venituri, am încercat să separ puțin sursele de venit: salariul meu, salariul soțului meu, venituri din blog, alte surse (mama este o altă sursă, de exemplu 🙂 ).

 

În afara faptului că acum țin un buget mai detaliat, nu am schimbat nimic. În continuare, la fiecare început de lună, fac estimări pentru fiecare categorie în parte, lucru care îmi dă posibilitatea să văd cât de corecte sunt estimările mele, cât de realist am aproximat cheltuielile și dacă există cheltuieli neprevăzute.

Principiile pe care le aplic în fiecare lună din punct de vedere al banilor nu pot să spun că s-au schimbat. În continuare, îmi păstrez obiceiul de a nota fiecare ban care ne iese și ne intră în casă. Acum veniturile noastre sunt mai stabile (adică, lunare) și acest lucru îmi permite să am un overview mai concret asupra banilor. Un alt principiu pe care îl avem este că nu cheltuim mai mult decât producem sau, cel puțin, încercăm să facem asta. Bineînțeles, există situații neprevăzute, așa că încerc să echilibrez lucrurile de la o lună la alta (în măsura în care se poate).

 

Voi aveți obiceiul de a vă monitoriza bugetul? Sub ce formă? Cum vă ajută acest lucru?

 

Despre bani și organizare financiară am mai scris pe blog. Vă las, mai jos, câteva link-uri către articolele pe acest subiect: 


Dacă găsiţi pe blog articole interesante de citit, nu le ţineţi doar pentru voi :), daţi like paginii de Facebook şi/sau abonaţi-vă la newsletter-ul blogului pentru a nu pierde ultimele articole. Încerc să fiu prezentă şi pe Pinterest şi Instagram.

2 Comments on O nouă variantă de organizare a bugetului lunar

  1. Noi suntem 2 adulti cu full time job si venit constant. Intretinem 2 copii si un bunic intr un camin.
    Noi facem divizarea banilor direct din contul bancar online.
    Am setat o luna lunara care pleaca in contul de economii de care nu ne atingem decat daca intervine ceva extrem de urgent
    Apoi alta suma pt contul de calatorii.
    Apoi alta suma pt rate lunare la orice+electricitate, apa, tel
    Apoi suma pt camin.
    Apoi suma pt mancare si alte cheltuieli. La mancare e destul de putin. Avem gradina, solar si f multe nu cumparam. Carne cumparam direct de la sursa de 2 ori pe an si congelam.
    Am observam ca ne organizam destul de bine asa.
    Daca cumva mai raman bani lunar ii schimbam in alta moneda, pt zile negre.
    Hainele intra la alte cheltuieli. Cumpar doar strictul necesar si mereu la reducerile de sezon. Nu intram in mall nici de 2 ori pe an. Avem noroc ca mai primim hainute pt copii si asta salveaza destul de mult. Nu ii deranjeaza ca poarta hainute de la alti copii; atata timp cat sunt ingrijite.
    Combustibil – avem masina electrica si o incarcam acasa, cu ajutorul panourilor, deci 0 costuri.
    Cealalta masina e doar pt sot cand merge la servici si se deconteaza.

    • Wow, Ada! Sună tare bine modul vostru de organizare. Felicitări!

      Și noi avem o mașină electrică, dar panouri nu avem. 🙂 A doua mașina este pe carburant, dar electrica este cea mai folosită.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *