Despre risipa alimentară am mai scris. Este un subiect asupra căruia mi-ar plăcea să atrag atenția în special în această perioadă când mesele noastre vor fi îmbelșugate, pline cu bunătăți. Haideți să privim lucrurile cât de realist posibil. În primul rând, v-aș întreba cât oare din ceea ce cumpărăm în această perioadă va ajunge la gunoi?

În al doilea rând, mai jos, vreau să vă las câteva cifre care arată dimensiunea risipei alimentare:

  • Conform FAO (Organizația Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură), aproximativ o treime din totalitatea alimentelor produse la nivel global se pierd sau se risipesc pe parcursul circuitului „de la fermă la consumator”. În Uniunea Europeană, în jur de 87,6 milioane de tone de alimente au aceeași soartă în fiecare an.
  • Potrivit Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă din cadrul Guvernului României, în România, peste 2 milioane de tone de alimente sunt aruncate la gunoi anual, deși o mare parte dintre acestea ar putea fi consumate.

Ce putem face pentru a reduce risipa alimentară?

Noi răspundem pentru propriul nostru comportament, nu? Nu putem controla cum își gestionează restaurantele ori magazinele stocurile, însă stă în puterea fiecăruia dintre noi să ne informăm și să facem eforturi conștiente pentru a reduce risipa alimentară. De asemenea, cred că ar fi util să împărtășim bunele noastre practici în social media sau cu cei apropriați pentru a-i încuraja să acționeze, la rândul lor, mai responsabil.

Ce altceva mai putem face?

Fă-ţi inventarul înainte de a pleca la cumpărături. Verifică ce alimente ai în dulap, în cămară, în frigider şi în congelator. Foloseşte ce ai înainte să mergi la cumpărături sau măcar verifică-le termenul de valabilitate încât să ştii ce ai în casă, ce poţi consuma şi în ce interval.

Fă-ţi un meniu săptămânal. Schiţarea unui meniu săptămânal te poate ajuta să fii mai organizat, să economiseşti mai mult, să risipeşti mai puţină mâncare şi să mănânci mai echilibrat. Dacă nu reuşiți să vă întocmiți un meniu săptămânal cap-coadă, încercați să vă faceți un plan alimentar pe 2-3 zile încât să ştiți ce trebuie să folosiți ori să cumpărați. De sărbători eu mă țin de aceeași regulă. Fac întotdeauna un plan alimentar în funcție de câți oameni suntem la masă, îmi notez ce vreau să gătesc, scot reţetele şi îmi fac o listă cu ce am nevoie să cumpăr.

Nu pleca la cumpărături fără listă. Verifică ce ai în frigider sau în cămară şi, înainte de a merge la cumpărături, fă-ţi o listă cu alimentele de care ai nevoie. Altfel, rişti să cumperi mai multe alimente decât consumi. Impuneţi o regulă pe care ştii că poţi să o respecţi: pe lângă lista de cumpărături, acordă-ţi un maximum de încă 3 produse. Astfel, dacă vrei neapărat să mănânci banane şi nu le ai trecute pe listă, ţi le acorzi din „fondul de rezervă”. Ar mai fi o regulă bună de urmat: nu cumpăra produse doar pentru că sunt la promoţie, ci asigură-te că ai nevoie de ele, că le vei consuma în termenul înscris pe ambalaj.

Să învățăm să citim corect etichetele. Știați că semnificațiile „expiră la” și „a se consuma de preferinţă până la” nu sunt sinonime? Prima este mult mai restrictivă decât a doua și, pentru siguranță, alimentele cu această formulare a datei de expirare trebuie consumate până la data înscrisă pe ambalaj. „De preferință” indică data după care alimentele respective își pot pierde din prospețime, dar nu sunt periculoase pentru consum dacă se respectă instrucțiunile de depozitare.

Nu pleca la cumpărături cu burta goală. Ar fi bine să şi mănânci înainte să intri în magazin. Atunci când fac cumpărături cu burta goală, mereu mă iau toate poftele de dulce, de sărat, şi am tendinţa să cumpăr mai mult. Un lucru greşit atât pentru buget, cât şi pentru risipa alimentară.

Depozitează corect alimentele. Ține cont de faptul că temperatura din interiorul frigiderului diferă în funcție de înălțimea raftului. Și nu uita de metoda FIFO (First In, First  Out) care presupune ca produsele mai vechi să fie așezate mai în față pe raft, iar cele cu un termen de valabilitate mai mare în partea din spate a raftului.

Adoptă o alimentație preponderent sezonieră. Adică, alege fructe și legume locale care ajung la maturitate în mod natural. Eviți risipa și susții economia locală!

Nu te feri de legumele și fructele inestetice. Ele nu trebuie să fie perfecte pentru a fi bune de cumpărat și de consumat.

Gătește acasă. Aici ai mai multe avantaje: știi ce mănânci, economisești bani, reduci risipa și surplusul îl poți recicla într-o masă viitoare, îl poți congela ori îl poți dona unui om nevoiaș. Dacă alegi să găteşti, porţionează corect. Nu umple farfuriile până la refuz, ci pune porţii mici şi mai adaugă mâncare dacă este nevoie.

Fii creativ(ă) în bucătărie. Resturile de la cină se pot transforma într-o nouă rețetă delicioasă, iar fructele și legumele care par sfârșite pot fi „resuscitate” în noi preparate. Pe blog, găsești o mulțime de idei în acest sens.

Din când în când, atunci când ai nevoie de un reset, lansează-ți o pantry challenge, acea provocare care presupune să folosești ceea ce ai înainte de a face alte cumpărături. I-am dedicat un întreg articol pe blog.

Implicarea agenților economici în reducerea risipei alimentare

Mai sus, spuneam că nu putem controla cum își gestionează restaurantele ori magazinele stocurile și mă bucur enorm atunci când agenții economici se implică activ în cauze sociale. Kaufland este un exemplu în acest sens. Kaufland România a lansat ”Atenție, delicios!”, prima campanie integrată anti-risipă alimentară,  ca parte a strategiei companiei ca până în 2030 să reducă cu până la 50% risipa alimentară din toate magazinele și să crească nivelul de conștientizare al acestui fenomen și în rândul consumatorilor.

Cantina socială din București este un alt proiect al companiei Kaufland. Acesta se adresează familiilor cu venituri mici și persoanelor fără adăpost. Zilnic, de luni până vineri sunt pregătite 700 de porții de mâncare caldă de către personalul specializat, pentru a fi distribuite de reprezentanții Asociației „Șansa Ta” către persoane vulnerabile și către ONG-uri partenere aflate în legătură cu acestea. Kaufland România asigură produsele necesare pentru prepararea meselor comunitare. O parte din alimente provin din stocurile aflate în vânzare accelerată, iar meniul zilnic este stabilit urmărind folosirea optimă a tuturor resurselor. Până în prezent, 62 de tone de alimente au fost salvate, în principal carne, fructe și legume. Peste 100.000 de porții au fost oferite celor în nevoie. Să știți că puteți fi voluntari în cadrul acestei inițiative.

Pe lângă acțiunile cu impact direct în comunitate, Kaufland România implementează intern o serie de activități strategice în lupta cu risipa alimentară:

Reducem: de îndată ce produsele se apropie de data expirării, li se aplică o reducere treptată de preț. Astfel, sub deviza  ”Mai ieftin, dar la fel de gustos”, diferite grupe de marfă sunt semnalizate la raft pentru a fi mai ușor de reperat de către clienți.

Evităm: datorită sistemelor complexe de gestionare a stocurilor și proceselor automate, produsele sunt achiziționate în cantitățile necesare. Astfel se previn stocurile în exces, care ar ajunge la gunoi.

Educăm: ca parte a instruirii periodice obligatorii, angajații Kaufland România dobândesc cunoștințele necesare despre reducerea pierderilor de produse, respectând totodată standardele de prospețime și igienă.

Utilizăm și recuperăm: implicarea în comunități alături de asociații neguvernamentale și bănci de alimente pentru a dona alimentele care încă pot fi utilizate.

Dacă am fi mai mulți cei care ne-am uni forțele pentru reducerea risipei alimentare, atunci am reuși să reducem cifrele de la începutul articolului. Ar fi utopic să ne propunem eradicarea risipei alimentare. Așadar, vă invit să analizați ce fel de consumatori sunteți, să identificați unde ar fi loc de mai bine și vă încurajez să vă lansați chiar de astazi în propriul vostru proiect cu mai multă cumpătare, cu mai puțină risipă alimentară și cu mai multă conștientizare.

Care sunt acțiunile pe care voi le luați, în viața de zi cu zi, pentru a reduce risipa alimentară?


Dacă găsiţi pe blog articole interesante de citit, nu le ţineţi doar pentru voi :), daţi like paginii de Facebook şi/sau abonaţi-vă la newsletter-ul blogului pentru a nu pierde ultimele articole. Încerc să fiu prezentă şi pe Pinterest şi Instagram.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *