De curând, v-am povestit că am asistat la un workshop susținut de un psiholog despre înscrierea copiilor la școală, cum știm dacă cei mici sunt pregătiți de școală, avantajele și dezavantajele de a rămâne un an în plus la grădiniță. Am rămas datoare să vă povestesc ce informații am acumulat despre adaptarea copiilor la școală. Practic, perioada de adaptare are 2 faze, prima are loc cu ceva timp înainte de începerea efectivă a școlii și a doua debutează după ce copiii încep școala.

Sursa foto: Pexels.com

Care sunt aspectele pe care le accentuăm acasă înainte de începerea școlii?

Responsabilizarea – cu toții ne dorim copii responsabili, dar ar fi bine să facem diferența între responsabilizare și subordonare. Nu ne dorim copii subordonați, care să facă întocmai ce li se spune, ci responsabili, cărora să le transmitem un set de valori, să le cultivăm atitudini și abilități. Un copil responsabil, care are sarcini pe măsura puterilor lui se va simți capabil, competent. Responsabilitățile îi pregătesc pe copii pentru viață. Înainte de a merge la școală, copilul poate fi responsabil pentru:

  • să-și pună hainele murdare în coș
  • să pună/strângă masa
  • să-și facă ordine în cameră
  • să ajute la treburile casnice

Disciplinarea văzută ca set de reguli sociale pe care fiecare trebuie să le respectăm pentru a conviețui. Copiii trebuie să înțeleagă că fiecare mediu (acasă, la școală, la teatru, în parc, la muncă, etc.) are anumite reguli pe care fiecare dintre noi trebuie să le conștientizăm și să le respectăm. Scopul lor este să ne ajute să conviețuim.

Abilitățile sociale, emoțiile, empatia și autocunoașterea – aici este inclusă toată partea emoțională (foarte vastă). Este important să ne luăm timp să vorbim cu copiii, să-i ajutăm să se deschidă, să ne comunice ceea ce simt, viziunea lor asupra lucrurilor. Pentru a-i ajuta să se deschidă, întrebările noastre, ale părinților, trebuie formulate în mod deschis, în așa fel încât să fie urmate de un răspuns (cât de cât) amplu, nu doar de un simplu „Da” sau ”Nu” (exemple: „Ce ți-a plăcut astăzi cel mai mult la grădiniță?”; „Cine te-a făcut astăzi să râzi?”; „De ce crezi că astăzi a fost o zi bună/mai puțin bună?”, „Cum te-ai simțit atunci când …?”). De exemplu, în cazul nostru, momentul propice discuțiilor este seara, după ce citim povestea. Atunci vorbim despre ceea ce am făcut peste zi și este momentul când Antonia îmi permite să explorez anumite aspecte, să-i pun întrebări ceva mai complexe.

La fel cum se întâmplă în cazul nostru, al părinților, și copiii au sentimente amestecate vis-à-vis de începerea școlii.

  • Să le recunoaștem copiilor emoțiile, să îi asigurăm că e ok să aibă sentimente amestecate (bucurie vs. temeri).
  • Să le oferim ajutorul să-și exprime sentimentele.
  • Să le explicăm că e absolut în regulă să fim diferiți.
  • Să le oferim ajutorul copiilor atunci când ni-l cer.
  • Să îi ajutăm să-și depășească fricile.
  • Ajută foarte mult jocurile de rol, joaca de-a școala pentru ca cei mici să înțeleagă ce se întâmplă, de fapt, la școală, să putem explora, prin joacă, ceea ce vor să afle despre școală, etc.

Discuțiile de mai sus au și rolul de a le dezvolta copiilor vorbirea și vocabularul.

Atitudinea pozitivă față de cunoaștere – ar fi potrivit să-i stimulăm pe copii în direcția cunoașterii, să privim școala, învățarea și cărțile cu entuziasm și să evităm discuțiile despre experiențele mai puțin frumoase pe care le-am avut la școală. Specialiștii ne recomandă să nu îi încărcăm pe copii cu neliniștile și fricile noastre. Noi știm cum să ni le gestionăm, dar ei nu sunt capabili să o facă în același mod. Să le transmitem bucurie și entuziasm, emoții constructive față de noua etapă, de începerea școlii:

  • „Vei descoperi lucruri noi.”
  • „Acum ai crescut și ești pregătit(ă) să începi această nouă etapă.”
  • „Ție îți plac mult animalele. La școală vei învăța multe lucruri interesante despre ele.”
Sursa foto: Pexels.com

Implicarea copiilor în deciziile legate de școală îi va ajuta să se simtă mai pregătiți:

  • să le permitem să-și aleagă ghiozdanul, penarul, sticla de apă, etc.

Reprezentarea mentală corectă despre școală. Doamna psiholog de la care am primit toate aceste sfaturi ne spunea că este util ca cei mici să fie implicați în vizitarea școlii, să-și cunoască învățătoarea înainte de începerea școlii. Din păcate, pandemia nu ne permite să realizăm vizite în școli, dar, dacă avem posibilitatea, măcar să reușim să mergem cu copiii în preajma școlilor, să vadă cum se joacă elevii, că există pauze de ieșit afară (sună clopoțelul), ș.a.m.d.

Abilitățile manuale care dezvoltă dexteritatea (desenat, pictat, modelat). Acestea îi vor ajuta pe copii la scriere.

Cum îi ajutăm pe copii să se adapteze în fiecare zi la școală?

Pe lângă toate aspectele emoționale care, din punctul meu de vedere, reprezintă o muncă permanentă, rutina este foarte importantă în adaptarea copilului la școală:

  • trimitem zilnic copilul la școală, la timp – asta îl ajută să își asume responsabilitatea de elev.
  • încercăm să privilegiem un mediu în care copilul să fie odihnit, să doarmă suficient, să fie calm și binedispus – observațiile care s-ar putea să îl supere le lăsăm pentru un alt moment al zilei și le evităm dimineața.
  • ne concentrăm pe motivație – atitudinea din casă să fie de entuziasm față de începerea unei noi zile, de a afla lucruri noi, etc.
  • copilul să fie pregătit pentru noua zi de școală, cu temele făcute, lecțiile învățate, ghiozdanul făcut, dar asta nu înseamnă că ne asumăm noi responsabilitatea în locul lui. Rămânem în apropiere, verificăm, oferim ajutor, dar nu facem aceste lucruri în locul lui.
  • îi oferim copilului sprijin în organizarea activităților, cum să își organizeze timpul pentru a avea timp pentru teme, joacă, gadget-uri (dacă este cazul), etc. Îi oferim spațiu și așteptăm să ne ceară sprijinul, să formuleze el cererile, nu le preîntâmpinăm.

Sursa foto: Pexels.com

Semnale de alarmă în primele luni de școală

Psihologul ne-a sfătuit ca în primele luni de școală să ne ridicăm semne de întrebare dacă apar unul sau mai multe dintre comportamentele de mai jos.

Red flags care țin de copil:

  • Neatenție. O soluție poate fi să limităm consumul de tehnologie.
  • Lipsă de motivație. Să ne asigurăm că înțelege importanța lucrurilor pe care le face.
  • În cazul în care consideră că clasa sau școala îi sunt nepotrivite.

Red flags care țin de școală:

  • Absența nemotivată a cadrelor didactice.
  • Nerespectarea regulamentului școlar.
  • Elevii sunt lăsați să plece de la școală înainte de terminarea programului.
  • Nu reușiți să comunicați/colaborați cu cadrele didactice. Acest aspect este extrem de important, pentru că părinții și cadrele didactice ar trebui să fie o echipă care să lucreze în beneficiul copilului.
  • Nu observați progrese la copil.

Mai jos, vă las câteva resurse legate de adaptarea la școală, care sper să vă fie utile. Adaptarea la școală este o perioadă plină cu setimente amestecate pentru noi toți, dar cred că este important să punem în față gândurile pozitive și să fim prezenți în relația cu copiii. Să nu uităm că lucrurile se așază, se construiesc pe parcurs și sper ca pentru fiecare dintre noi să se așeze în cel mai frumos mod posibil.

Alte surse cu informații utile: 

Opt reguli pentru a le face copiilor mai ușoară adaptarea la școală – articol Gaspar Gyorgy

Adaptarea la grădiniță sau școală – articol psihipedi.ro

Adaptarea în mediul școlar, intrarea în clasa pregătitoare. Cum să te asiguri de binele copilului tău la școală? – articol resurseparinti.ro

Adaptarea școlară. Abordare psiho-socio-pedagogică în învățământul primar

Dacă găsiţi pe blog articole interesante de citit, nu le ţineţi doar pentru voi :), daţi like paginii de Facebook şi/sau abonaţi-vă la newsletter-ul blogului pentru a nu pierde ultimele articole. Încerc să fiu prezentă şi pe Pinterest şi Instagram.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *