Photo by Marten Bjork on Unsplash

 

Despre organizare am tot scris pe blog. Am vorbit despre organizarea casei şi a timpului, dar nu şi despre organizarea banilor. De un an şi 4 luni, ţin o schemă de organizare a bugetului pe care o consider eficientă. După ce am testat-o atâta timp, mi-am zis că poate vă este de folos şi vouă.

 

De ce am început să ţin un tabel de organizare a bugetului?

Iniţial, mi-a venit ideea atunci când ne-am întors în România. Ştiam că nu vom câştiga nici pe jumătate banii pe care i-am câştigat în Luxembourg şi nu eram tocmai la curent cu preţurile de acasă. Practic, nu ştiam de ce buget lunar avem nevoie pentru a ne păstra standardul de viaţă, pentru a trăi decent.

Al doilea motiv a fost amenajarea apartamentului. Dacă aţi trecut deja prin această etapă, ştiţi cât de uşor se duc banii. Dacă nu există o evidenţă a cheltuielilor, ne putem trezi fără buget înainte ca proiectul să fie finalizat. Eu mi-am dorit să ştiu ce sumă investim, pentru că ne-am propus ca amenajarea să fie făcută cu un buget pe care l-am considerat mediu. De asemenea, suma investită o iau în considerare pe viitor, cel puţin o parte din ea, atunci când voi vinde apartamentul, dacă este cazul.

Aceste 2 motive m-au dus la ideea că avem nevoie de ceva scris, de o formă de organizare a bugetului. Ştiţi deja că eu prefer varianta tradiţională, pixul şi foaia. Tabelul a suferit modificări în timp până ce a ajuns la forma de astăzi, cea pe care o vedeţi mai jos.

 

 

Ce conţine tabelul nostru de organizare a bugetului? 

Practic, împart bugetul pe categorii:

  • mâncare şi consumabile – mâncarea (alimentele cumpărate, dar şi mâncatul în oraş), produsele de curăţat, pastă de dinţi, hârtie igienică, etc.
  • îngrijire personală – cosmetice, coafor, manichiură, etc.
  • cheltuieli fixe – facturile care ne vin în fiecare lună: telefon, gaz, electricitate, grădiniţa Antoniei, etc.
  • cadouri/donaţii – valoarea cadourilor şi a donaţiilor pe care le facem în luna respectivă.
  • haine, medicamente, etc. – obiecte de îmbrăcăminte/încălţăminte, vizite la medic, jucării, cărţi, etc.
  • altele – carburant, ieşiri, etc.
  • venituri.

Am ales ca tabelul lunar să îl fac pe 2 foi dintr-o agendă, pentru că, atunci când o deschid, am un overview asupra lunii în curs şi pot să mă întorc cu uşurinţă la lunile precedente şi să compar cheltuielile/veniturile.

În timp, deasupra fiecărei categorii, am ales să adaug o estimare, cât estimez că voi cheltui pe o anumită categorie în fiecare lună. La finalul lunii, am posibilitatea să văd dacă estimările mele sunt realiste sau câte cheltuieli neprevăzute există. Acest tabel îmi permite să ştiu unde merge mare parte din bugetul nostru şi unde pot face economii.

Bineînţeles, puteţi să vă simplificaţi forma de organizare/monitorizare a bugetului şi să îl împărţiţi în 2 mari categorii: necesităţi şi dorinţe, adică lucrurile care sunt musai şi cele de care vă puteţi lipsi. De asemenea, puteţi ţine un fond de rezervă, vă impuneţi să puneţi deoparte o x sumă lunară, ori un fond pentru mici bucurii.

 

Câteva principii pe care le aplic în fiecare lună

 

Nu cheltui mai mult decât produc

În prezent, acest principiu mi se aplică şi nu prea, pentru că veniturile noastre nu sunt constante, deci nu mă pot rezuma la venitul lunar. Consider că este un motiv în plus pentru a ţine o evidenţă a bugetului. Eu am un venit constant lunar şi unul variabil, iar venitului soţului meu poate fi considerat semestrial. Concret, la ce m-am referit atunci când am menţionat acest principiu? Să nu ne împrumutăm în ideea că vom restitui banii atunci când vom primi următorul salariu (cu excepţia urgenţelor), să nu ne facem mici sau mari plăceri cu bani împrumutaţi. Eu oricum am oroare de împrumuturi. 🙂

 

Notez tot

Notez fiecare ban pe care îl cheltui. Pentru asta, păstrez bonurile ori îmi notez în telefon sumele cheltuite. La unul dintre carduri am opţiunea de a primi un mesaj după fiecare achiziţie. Dacă nu aş nota toate cheltuielile, aş trăi cu impresia că cheltui mai puţin, deci mi-aş fura singură căciula. 🙂

 

Economisesc acolo unde se poate, fără să-mi compromit standardul de viaţă

Scopul meu nu este să economisesc cu orice preţ, ci să economisesc acolo unde se poate şi, eventual, economiile să le investesc în alte lucruri. Nu ştiu cum este în cazul vostru, dar eu am realizat că există cheltuieli de care nici măcar nu ne dăm seama. De exemplu, în unele cazuri, mâncarea comandată la domiciliu sau mâncatul constant în oraş generează cheltuieli destul de mari. Alternativa ar fi gătitul în casă, simplu, fără tehnici complicate, şi planificarea meselor în avansMeal prep-ul vă ajută să fiţi mai organizaţi şi disciplinaţi în privinţa alimentaţiei, să faceţi economii, dar şi să reduceţi risipa alimentară. De exemplu, noi cheltuim destul de mult pe mâncare, deşi mâncăm foarte rar în oraş şi gătesc majoritatea meselor.

 

În căutarea echilibrului

Pentru că nu avem un buget nelimitat, ne dorim să fim echilibraţi. Asta înseamnă că dacă într-o lună am avut 2 nunţi, de exemplu, nu vom face o escapadă pe nu ştiu unde în aceeaşi lună. Încercăm să ne echilibrăm cheltuielile pe cât de mult se poate.

 

 

Voi cum vă monitorizaţi bugetul? Ce tips & tricks aveţi în acest sens?

 

 

 

 

Dacă găsiţi pe blog articole interesante de citit, nu le ţineţi doar pentru voi :), daţi like paginii de Facebook şi/sau abonaţi-vă la newsletter-ul blogului pentru a nu pierde ultimele articole. Încerc să fiu prezentă şi pe Pinterest şi Instagram

4 Comments on Cum îmi organizez bugetul lunar?

  1. Inițiativa este excelenta.
    Un buget nu este niciodată perfect, asta este de la sine înțeles.
    Principalele îmbunătățiri pe care eu le văd la metoda aceasta ar fi astfel:
    – sa bugetam banii pe care deja îi avem, nicidecum veniturile pe care le vom avea in viitor.
    – sa economisim cel puțin 50% din cât câștigăm.
    – forma asta a bugetului (pe hârtie) devine o povara pe parcursul lunii când bugetul trebuie “adaptat din mers”.

    Folosesc de 6 ani o aplicație pe telefon pentru Bugetul personal, aplicație care s-a dovedit eficientă, simpla și nostima. Echipa “din spate” îmbunătățește aplicația in permanență.

    http://www.ynab.com

    PS: nu in ultimul rând as menționa ca, imediat după ce am început sa o folosesc, deja dormeam mult mai bine.
    PPS: aplicația nu este gratuită, dar Free trial-ul de 30 de zile este imperioasa suficient de lunga încât sa va faceți o idee de ce aceasta aplicație v-ar putea îmbunătăți calitatea vieții.

  2. Sunt bune ideile tale. As imparti putin altfel, dar mai intai trebuie chiar sa impart :)) Am mai avut tentative de monitorizare, pe care din pacate le-am abandonat. Insa mi se pare foarte bine sa existe o astfel de planificare.
    Si la noi merg multi bani pe mancare. Cand stim ca avem nunti sau botezuri, punem cu cateva luni inainte cate o suma de bani lunar, asa incat sa nu dam toata suma deodata. Si, in principiu, punem mai intai o suma de bani la rezerve, ca apoi sa cheltuim ce ramane.

    • Ideea mea era ca fiecare sa-si faca aceasta schema in functie de nevoi. Mi se pare util ce zici, sa pui bani deoparte, din timp, pentru astfel de evenimente.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *