Photo by STIL on Unsplash

 

M-aţi întrebat de multe ori cum le fac pe toate, cum fac să mă organizez şi să fiu productivă. În primul rând, nu consider că le fac pe toate. Mi-aş dori ca ziua să fie suficient de lungă să le pot face şi să mă ţină şi bateriile în acest sens. 🙂 De-a lungul timpului, am testat diferite metode, în funcţie de lucrurile pe care le aveam de făcut, pentru a fi cât mai productivă cu putinţă. Astăzi vă spun, concret, cum îmi organizez eu timpul. Sper ca experienţa mea să vă ajute să fiţi mai organizaţi şi mai productivi.

 

Cine sunt şi ce fac?

 

Cred că ştiţi deja cine sunt şi nu are rost să intru prea mult în detalii. Sunt Flavia, soţie, mamă, femeie cu job full time şi posesoare de blog. Nu cred că trebuie să precizez că toate aceste titluri pe care le deţin îmi ocupă întreaga zi sau mare parte din ea. Am un job full time, de acasă. Asta îmi dă posibilitatea să economisesc timp, să evit traficul. De blog mă ocup seara. Restul timpului este alocat sarcinilor casnice, copilului, soţului şi mie. Weekend-urile, în cea mai mare parte, sunt pentru noi, pentru familie şi încerc ca sâmbăta şi duminica să nu fac nimic altceva decât să mă joc şi să mă plimb. 🙂

 

3 lucruri principale în organizarea mea: pixul, foaia şi listele

 

Ştiu că există nşpe sute de aplicaţii care ne ajută să ne organizăm, dar eu sunt de modă veche. Prefer pixul şi foaia, chiar şi magneţii de frigider pe care se poate scrie. Când se termină laptele ori brânza, îmi notez rapid pe un magnet. Dacă plec la cumpărături, fac o poză şi ştiu ce am de luat. Dacă fac o listă de cumpărături, nu mai cotrobăi prin dulapuri şi prin frigider, că am deja adunate la un loc produsele care s-au terminat. Unul dintre secretele mele este că am o listă pentru orice. Fac liste de cumpărături, liste cu ce trebuie să împachetez înainte să plecăm în vacanţă, liste cu sarcinile zilnice şi cu cele săptămânale, separate după specific (casă, blog, job, etc.).

 

Așa arată magneții mei pentru frigider 🙂

Planificarea săptămânală

 

De obicei, duminica fac planul pentru săptămâna care urmează. Îmi notez lucrurile pe care le am de făcut, după specific, cum spuneam mai sus. Ţin un plan editorial, dacă îl pot numi astfel, pentru blog. Ştiu ce articole public în săptămâna următoare. Asta îmi dă posibilitatea să mă organizez cât mai bine în puţinul timp care îmi rămâne pentru pasiunea asta a mea.

Planific mesele din fiecare zi a săptămânii. Au fost perioade în care nu am făcut-o şi lipsa organizării în acest sens reprezenta o sursă de stres. În plus, îmi place să am un răspuns prompt când ai mei mă întreabă ce mâncăm la nu ştiu care masă. Precizez că soţul meu mănâncă acasă toate cele 3 mese. Mesele planificate mă ajută şi în privinţa cumpărăturilor săptămânale. Ştiu exact ce trebuie să cumpăr şi reduc la minimum risipa alimentară. Bineînţeles, planul stabilit poate suferi uşoare modificări. 🙂

În general, weekendurile noastre sunt planificate în avans. Ieşim cu prietenii, mergem la cabană, facem scurte ieşiri în apropiere, ne ghidăm după evenimentele care au loc în oraş, etc. O dată pe lună, aplicăm regula despre care v-am povestit aici. Ne acordăm timp pentru cuplu, pentru mine şi soţ.

 

Planul pentru a doua zi

 

Seara stabilesc planul pentru a doua zi, ce am de făcut pentru job, pentru blog, ce mâncăm, ce fac în casă, unde am de mers. Uneori, depinde ce aleg să gătesc, acord 15-20 de minute din seară pentru micul dejun de a doua zi sau pentru meal prep, adică toc legumele pentru ciorbă ori pentru tocăniţă pentru a-mi fi mai uşor să pregătesc mâncarea a doua zi.

 

 

Regulile pe care le urmez

 

♦ Prioritizez

Aleg ce este mai important de făcut din sarcinile pe care le am. Învăţ să pun mai puţină presiune pe mine, să înţeleg că şi mâine este o zi. Sunt perfecţionistă de felul meu şi nu îmi este foarte uşor să mă ghidez după acest principiu dar, constant, duc munci de lămurire cu mine. 🙂

 

♦ Timp pentru mine

Consider că pauzele sunt importante. Mă ajută să mă deconectez. Trebuie să ştim care ne sunt limitele şi când să ne oprim. Pentru că odihna nu este opţională, ba chiar vitală pentru a fi organizat şi productiv, îmi planific chiar şi somnul. De regulă, mă trezesc la 6:00 şi mă pun la somn cel târziu la 00:00-00:30. Ştiu că funcţionez cu somn puţin. 🙂 Dacă mă simt obosită, renunţ la ce am de făcut în seara respectivă pentru a mă odihni şi a avea mai multă energie a doua zi. În weekend-uri, îmi îngădui mai mult somn, dar nu reuşesc să dorm prea mult. Timpul pentru mine îl găsesc seara sau dimineaţa. Sunt seri în care merg la manichiură, la cosmetică sau, mai rar, la câte un eveniment. Seara este şi momentul meu să mă pierd printre paginile unei cărţi. Nu mă prea uit la filme şi la televizor aproape deloc.

 

♦ Nu sar peste mese

Aşa cum odihna este importantă, hrana are şi ea un rol primodial pentru a fi sănătoşi. Nu sar niciodată peste mese. Regula noastră este să mâncăm împreună cât de des posibil. Mâncăm toţi 3 dimineaţa şi seara, iar prânzul îl iau aproape întotdeauna cu soţul. (deocamdată 🙂 )

 

Mediul înconjurător

Pentru mine, ordinea şi curăţenia sunt foarte importante Nu pot să lucrez, să mă concentrez dacă este dezordine, mizerie, praf pe jos ori dacă dulapurile nu sunt bine închise (am fixurile mele). Masa de lucru trebuie să fie organizată şi nu cu foarte multe lucruri pe ea. Dacă lucraţi şi voi de acasă, vă sfătuiesc să vă faceţi treaba de la masă/birou şi nu din pat ori de pe canapea. Eu am observat că, atunci când stau întinsă şi sunt foarte relaxată, sunt mai puţin productivă.

 

♦ Nu lăsa pe mâine ce poţi face astăzi

Prefer ca prima parte a zilei să fie plină, iar spre finalul ei să fiu mai liniştită. Dacă am 10 minute libere, profit de ele. Asta înseamnă că pot pune o maşină de haine la spălat, pot curăţa o toaletă, scrie un mail ori pune mâncarea să se facă la slow cooker.

 

♦ Nu las niciodată pe a doua zi vase murdare ori bucătăria necurăţată

 

♦ Accept/cer ajutor

Într-o vreme, eram aia care ştia să le facă pe toate şi nimeni nu ştia să le facă mai bine decât mine. Am învăţat şi încă muncesc cu mine să accept ajutorul şi să îl cer atunci când am nevoie de el, când lucrurile trebuie să fie făcute, dar timpul este prea scurt. Accept oala de ciorbă a soacrei. Ajută tare mult să fiu scutită de 2-3 prânzuri. Accept şi îi cer soţului să meargă la cumpărături, să dea cu aspiratorul ori să şteargă pe jos. Sunt lucruri mărunte care contează.

 

Am mai multe trucuri care mă ajută să fiu productivă şi organizată dar, dacă ar fi trebuit să le notez pe toate, aş fi scris un articol extrem de lung şi v-aţi fi pierdut poate interesul. Sper că experienţa mea vă va ajuta, cât de puţin, să vă organizaţi mai bine. Nu sunt sfaturi şi practici revelatoare, dar îmi doresc să vă ajute să fiţi mai productivi, să vă puteţi împărţi timpul într-un mod cât mai eficient.

Pe voi ce vă ajută să fiţi mai organizaţi, mai productivi?

 

 

Dacă găsiţi pe blog articole interesante de citit, nu le ţineţi doar pentru voi :), daţi like paginii de Facebook şi/sau abonaţi-vă la newsletter-ul blogului pentru a nu pierde ultimele articole. Încerc să fiu prezentă şi pe Pinterest şi Instagram 

4 Comments on Cum reuşesc să mă organizez şi să fiu productivă

  1. Ce mare lucru sa poti lucra full time de acasa! Pe langa faptul ca nu pierzi timp in trafic, cred ca nici nu-ti dai seama de avantajul faptului ca nu treci prin oboseala mersului pana la munca, venitului inapoi, etc. Eu de multe ori nu fac mare branza la birou si ma intorc rupta acasa. Ma bucur ca ti s-au aranjat asa frumos lucrurile cu viata personala si profesionala 🙂

    Cred ca si pe mine m-ar ajuta sa fiu mai organizata daca m-as trezi mai devreme (acum ma trezesc pe la 8), dar nu prea pot. Dorm cam 9 ore pe seara, nu am cum sa ma trezesc mai devreme sau sa ma culc mai devreme. I blame the 9 to 5 for this :)) Mi-as dori din suflet sa-mi permit sa lucrez part-time ca sa fiu mai mult timp acasa.

    • Pentru mine era important să pot petrece timp cu Antonia peste zi. Daca aş fi lucrat într-o companie, mai repede de ora 19:00, în cel mai fericit caz, nu aş fi ajuns acasă. Îţi dai seama că dacă aş fi avut un asltfel de program, nu mai reuşeam să mă ocup de blog sau nu aşa ca acum. Cred că sunt variante să lucrezi de acasă, dar poate că nu în domeniul tău.
      Eu nici măcar o dată pe săptămână nu cred că dorm până la 8. :))

  2. Buna Flavia

    Felicitări pentru blog și articol.
    Ai perfecta dreptate in tot cea ce ai spus!
    Am trecut prin toate in căsnicia mea și aceleași experiențe le-am avut și noi cu fetița noastră in vârsta de 20 luni.

    Folosesc același technici ca și tine pentru organizare ( mai puțin magneții).
    In plus merg la sport dimineața de 4 ori pe săptămâna. Aici ( in Elvetia) am posibilitatea sa o las in același clădire in grija a doua doamne drăguțe care se joaca cu copilasii) .
    Merg de doua ori pe săptămâna la cursuri de germana ( de asemena las fetița in aceeași clădire și alte doua doamne drăguțe stau cu copilașii )
    Lucrez tot de acasă și stabilesc cu soțul cu o zi înainte când am nevoie de 2-3 ore linistite pentru afacerea mea iar el o scoate la plimbare in parc.
    Fac tot posibilul zilnic sa meditez măcar 10 minute și sa îmi citesc afirmațiile zilnice.
    Nu ma uit la televizor ceea ce îmi salvează ore pentru alte activități.

    • Multumesc pentru aprecieri, Carmen.

      Suna bine organizarea voastra. Mie mi se intampla sa ma uit la TV foarte rar. Sportul il fac de acasa. 🙂

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *