Photo by Element5 Digital (Pexels.com)

Nu suntem cei mai călători oameni care există și poate că nu suntem cei mai în măsură să oferim sfaturi de travel, dar vreau să vă împărtășesc, în linii mari, cum ne organizăm singuri vacanțele, pe ce principii ne bazăm și ce obiceiuri am deprins, ca și familie, în acești 12 ani de când călătorim împreună.

De-a lungul timpului, am optat pentru ambele variante, atât pentru a avea vacanțe puse la punct prin intermediul unei agenții, cât și vacanțe organizate pe cont propriu. În ultima categorie intră cea mai memorabilă vacanță pe care am avut-o, care a necesitat cea mai multă planificare, luna de miere, în Bali (am schimbat 3 locații în 10 zile).

Pașii principali pe care îi urmăm atunci când ne organizăm vacanțele:

  1. Stabilirea bugetului
  2. Alegerea destinației
  3. Research-ul
  4. Transportul
  5. Cazarea
  6. Planificarea

Stabilirea bugetului

Primul lucru pe care îl facem este să ne întrebăm câți bani suntem dispuși să cheltuim pentru vacanță. Bugetul nu-l lăsăm la voia întâmplării și, în funcție de perioada anului și de ceea ce ne dorim, încercăm să stabilim un buget cât mai realist. De obicei, stabilim un buget maxim, cu așteptarea ca suma cheltuită să nu atingă acest prag superior.

Cred că este extrem de important să știm cât ni se întinde plapuma din punct de vedere financiar atunci când alegem să plecăm în vacanță. Încercăm să avem o vedere de ansamblu asupra veniturilor anuale și, în funcție de acestea, alegem câți bani cheltuim aproximativ pe vacanțe în anul respectiv.

Alegerea destinației

După ce stabilim bugetul alocat vacanței, putem alege destinația. Până la urmă, pe lângă buget, sunt mai mulți factori care influențează alegerea destinației:

  1. Cât timp avem la dispoziție?
  2. Cu cine călătorim? Cu sau fără copil, alături de un grup mai mare?
  3. Cât de departe să fie destinația? Este compatibilă cu perioada în care călătorim?
  4. Ce ne dorim să facem/avem? Să ne relaxăm, să vizităm ori o combinație între cele 2?
  5. Alte preferințe personale.

Research-ul

Partea de documentare cuprinde mai multe aspecte … și nouă ne place întotdeauna să ne complicăm. Sau, mai bine zis, să fim cât mai bine documentați. În general, ne împărțim sarcinile în privința documentării. Soțul meu caută cea mai bună modalitate de transport și eu mă ocup de activitățile pe care le putem face ori de locurile care merită să fie vizitate. Câteva puncte pe care le bifăm aici:

  • Ce tip de transport ne avantajează (cu mașina personală sau cu avionul). Luăm în calcul partea financiară, oboseala și dacă avem sau nu nevoie de mașină la destinație. Avion cu plecare din Cluj sau din București? Ei bine, căutând bilete avion ieftine București se întâmplă ca prețurile să fie mai avantajoase decât ce găsim cu plecare din Cluj, plus că Bucureștiul are zboruri directe către mai multe destinații. Totuși, pentru noi e mai complicat să plecăm din București (ne rămâne distanța Cluj-București și retur).
  • Cum ne organizăm cu transportul la destinație și care sunt costurile.
  • Ce tip de cazare alegem, hotel, pensiune sau apartament în regim hotelier și care ar fi cea mai convenabilă zonă unde să fie situată cazarea.
  • Ce obiective ne dorim să vizităm.

Transportul

Cu mașina sau cu avionul? Depinde. De fiecare dată când trebuie să facem o asemenea alegere, punem în balanță următoarele aspecte: pe de o parte, costul biletelor de avion + ruta de zbor (cu sau fără escală) + intervalul de timp (dacă ne avantajează orarul zborului) + costurile legate de transfer + transportul local, iar pe de cealaltă parte, alimentarea mașinii (încărcarea ei de când avem mașină electrică) + oboseala pe care o acumulăm pe drum + costul parcărilor + timpul extra de care avem nevoie pe drum + costul înnoptării (dacă este cazul). Recunosc că eu nu prea mă ocup de acest aspect. Soțul meu deține „frâiele” transportului.

De cele mai multe ori, căutând pe Google bilete de avion Cluj ajungem la un motor de căutare, adesea la eSky.ro și acolo putem face simulările necesare pentru a găsi biletele de avion care ne convin cel mai bine ca preț și ca timp. În zilele din timpul săptămânii, biletele de avion au prețuri mai avantajoase. În plus, aici, pe eSky.ro, găsesc și pachete pentru city break-uri și inspirație pentru unități de cazare (cu nota de pe TripAdvisor inclusă).

Photo by Jason Toevs (Pexels.com)

Cazarea 

Când căutăm/alegem cazarea avem în vedere următoarele aspecte:

  1. Bugetul maxim pe care îl alocăm cazării.
  2. Ce tip de cazare ni s-ar potrivi: hotel, pensiune, apartament în regim hotelier, cu all inclusive, demipensiune, mic dejun sau fără masă.
  3. Ce criterii vrem neapărat să aibă locul în care ne vom caza: pat de o anumită dimensiune (știm sigur că trebuie să fie fără tăblie la picioare – criteriu musai de bifat când ai un soț de aproape 2m), cu sau fără bucătărie/chicinetă, cu sau fără balcon, cu sau fără priveliște, cu sau fără parcare, etc.
  4. Care sunt criteriile în cazul cărora suntem dispuși să facem compromisuri. Mereu stabilim acest lucru, pentru că suntem conștienți că, de multe ori, nu putem avea chiar tot ce ne dorim.
  5. Facem o listă cu cazările care ni se potrivesc și căutăm recenzii despre ele. Adesea, acest pas este definitoriu în luarea deciziei finale.

Planificarea

Eu sunt omul care are o listă pentru orice. 🙂 Am un folder cu „Travel Inspo” în care am un bucket list cu destinații din România și unul cu destinații din afara țării. Pentru fiecare în parte, am trecute idei de activități și obiective de văzut, idei de cazări (dacă am găsit, întâmplător, ceva potrivit sau dacă am primit recomandări). Pe scurt, eu am nevoie de planificare.

Când plecăm undeva, fac un tabel excel pentru locul în care mergem (apoi, mi-l trimit pe mail), în special dacă este o vacanță în care avem și obiective de vizitat. Vă dau un exemplu concret. În ultima vacanță, la Disneyland și în Paris, am avut un tabel excel cu 2 taburi, unul dedicat Disneyland-ului și unul pentru Paris. Pentru Disneyland, în coloane separate, am trecut tips & tricks legate de atracții (ce e musai de bifat), tips & tricks legate de mâncare și o coloană în care am trecut alte informații utile. Pentru Paris, am avut o coloană cu ponturi și informații legate de transport (Paris + extern), cazări (în funcție de research-ul făcut), obiective de vizitat + costurile aferente. Apoi, în funcție de ceea ce am vrut neapărat să vedem, am grupat obiectivele pe zone și am făcut un plan orientativ pentru fiecare zi. În cazul obiectivelor pe care am știut sigur că vrem să le vedem ori a unor servicii pe care ni le-am dorit neapărat, am cumpărat biletele online, de acasă (de exemplu, la Turnul Eiffel, croaziera pe Sena, busul hop-on hop-off).

Uneori, o vacanță luată prin intermediul unei agenții vă ajută să economisiți timp și vă scutește de bătăi de cap. O vacanță de tipul DIY vă ajută să economisiți bani și vă dă posibilitatea să vă faceți singuri programul, așa cum vi-l doriți. Intenția mea nu este să vă spun că o variantă este mai bună decât cealaltă. Până la urmă, cea mai bună variantă este cea care ni se potrivește cel mai bine fiecăruia dintre noi.

Voi pentru ce tip de vacanțe optați de obicei? Preferați să apelați la serviciile unei agenții sau să vă organizați singuri vacanțele?


Dacă găsiţi pe blog articole interesante de citit, nu le ţineţi doar pentru voi :), daţi like paginii de Facebook şi/sau abonaţi-vă la newsletter-ul blogului pentru a nu pierde ultimele articole. Încerc să fiu prezentă şi pe Pinterest şi Instagram.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *