Am vrut să profităm de weekend-ul prelungit, să ne deconectăm de la rutina zilnică, să ne conectăm unii cu alții, așa că ne-am făcut bagajele și am plecat la Oradea pentru câteva zile. În primele 2 zile ne-am propus să descoperim orașul, iar ultimele 2 le-am lăsat pentru relaxare și farniente.

Unde am fost?

Oradea este un muzeu în aer liber, cu bijuterii arhitecturale la tot pasul, o emblemă a stilului Art Nouveau.

Am trecut pe listă câteva obiective pe care ne-am dorit să le vedem și am luat Oradea la pas. Am început pe Calea Republicii care are o mulțime de clădiri minunat restaurate, genul de loc în care ai sta doar cu capul pe sus să nu pierzi vreun detaliu. Palatul Moskovits este una dintre clădirile emblatice ale locului, ridicată între anii 1904-1905 de familia cu același nume, comercianți renumiți ai vremii.

Palatul Moskovits

După plimbarea de pe Calea Republicii, când am constatat că deja unele obiective erau închise, ne-am îndreptat spre Piața Unirii. Aici, clădirea de referință este Palatul Vulturul Negru. La început a fost o clădire mică cu trei încăperi în care a funcționat și Primăria Orașului până la 1861. În anul 1807 a fost reconstruit, extins și supraetajat, iar după o altă modificare, din anul 1835, a devenit un hotel important din oraș. Elementul care a rămas până astăzi este pasajul, cu vitraliul său deosebit care creează o atmosferă de poveste. Pasajul a fost construit după celebra galerie Vittorio Emanuele din Milano.

Palatul Vulturul Negru

Tot în Piața Unirii este și Biserica cu Lună denumită astfel datorită unui mecanism unic în Europa, aflat pe turla bisericii, care are menirea de a pune în mișcare o sferă cu diametrul de 1 metru, de forma lunii, vopsită jumătate în negru, jumătate în auriu. Această sferă se deplasează după mișcarea de rotație a Lunii în jurul Pământului și arată, prin rotirea sa, toate fazele lunii.

Am fi vrut să urcăm în Turnul Primăriei, să admirăm Piața Unirii de la înălțime, însă era închis pentru renovare.

Cu toate că aveam nori amenințători de ploaie, am luat-o pe jos spre Dealul Ciuperca (eram singurii oameni care urcau pe jos) de unde am admirat panorama asupra orașului. Apoi, ne-am propus să facem o plimbare pe faleza de pe malul Crișului, foarte frumos amenajată, dar ploaia ne-a stricat planurile.

A doua zi, am continuat explorarea orașului. Primul obiectiv a fost Sinagoga Neologă Sion, templu construit de către evreii reformişti din Oradea în anul 1878, ca urmare a separării acestora de comunitatea evreiască ortodoxă în anul 1870. Sinagoga este o replică simplificată în spiritul modernităţii a Sinagogii din Nűrnberg, astăzi fiind a 3-a ca mărime din Europa.

De acolo, am descoperit Casa Darvas-La Roche construită de afaceristul evreu Darvas Imre și de asociatul său elvețian, Alfred La Roche. În anii 30, casa a fost vândută familiei evreiești Simon. Numeroși membri ai acestei familii au fost deportați și uciși în timpul Holocaustului.  A fost transformată în muzeu al stilului Secession/Art Nouveau, singurul din România. Spațiile de la parter sunt destinate expozițiilor temporare, iar din cele două apartemente de la etaj, unul găzduiește colecția muzeului, iar în celălalt se află expuse obiectele personale ale familiei Simon. Interioarele sunt deosebite și, împreună cu exponatele, ne-au plonjat în trecut, în perioada denumită „La Belle Époque”.

Să știți că cei mici nu se vor plictisi aici. Au la dispoziție un panou interactiv compus din 12 zone ilustrate, care, atunci când sunt atinse, declanșează o serie de animații video. Practic, descoperă detaliile istorice ale perioadei Art Nouveau într-un mod distractiv. Într-una dintre încăperile de la etaj, tot o animație video le arată jucăriile vremii respective.

Duminică la prânz ne-am încheiat plimbările prin Oradea, deși mai aveam locuri de explorat, însă nu am avut mai mult timp la dispoziție. Am plecat spre Băile Felix.

Unde și ce am mâncat în Oradea?

Pentru masa de prânz am ales Piața 9, un restaurant cu un concept tare fain, un fel de 3 în 1, restaurant, măcelărie și loc cu produse de panificație. Eu mi-am luat un burger piața 9 cu cartofi dulci prăjiți în unt de arahide. Horațiu a ales o ceafă de porc la grătar cu cartofi prăjiți cu parmezan și usturoi, iar Antoniei i-am luat frigărui din pulpă de pui, marinate cu mango și ananas. Lângă a avut o garnitură de cartofi prăjiți. Toate au fost delicioase, iar prețurile au fost decente.

Pe lângă mâncarea foarte bună, personalul a fost foarte amabil, politicos, cu zâmbetul pe buze și dornic să ne ajute. Aici fac o paranteză pentru că țin să subliniez amabilitatea și politețea oamenilor de care ne-am „lovit” în diferite situații. Fără exagerare, am avut un șoc din acest punct de vedere. Da, știu că asta ar trebui să fie normalitatea, însă știm cu toții că realitatea nu reflectă întotdeauna această normalitate.

Prânzul l-am încheiat cu o înghețată la Bianco Milano. Fooarte bună! Bianco Milano este pe Calea Republicii, foarte aproape de palatul Moskovits.

Cina am vrut să o servim la Rivo, pe malul Crișului, dar nu mai erau locuri. Aceeași problemă am întâmpinat-o și la Dock. Am ales să mergem la Via 29. Am ales să mâncăm paste: olio, aglio, pepperoncino pentru Horațiu (am apreciat că le-a făcut la cerere, pentru că nu erau în meniu); tagliatelle negre cu somon și sparanghel pentru mine și paste carbonara pentru Antonia. Pastele mele au fost gustoase, dar cu mult prea mult sos. În rest, prețurile au fost decente, iar personalul destul de simpatic dar, dacă ar fi să compar, a fost sub nivelul celui de la Piața 9.

Unde ne-am cazat?

În Oradea, am luat un apartament prin Airbnb, Stylish Stay, cam la 15 minute de mers pe jos de centru, foarte aproape de Prima Mall (acolo este și Piața 9). Apartamentul este foarte drăguț amenajat, foarte curat, complet utilat (pentru cine are nevoie), cu parcare privată și la un preț foarte decent. Oamenii sunt foarte profi, amabili și atenți. Deși nu ne-am văzut deloc, asta s-a simțit de la distanță. Accesul în apartament se face pe baza unui cod, fără ca gazda și clientul să se întâlnească.

Din Oradea am plecat spre Felix, pentru că, cum spuneam la început, ultimele 2 zile le-am lăsat pentru relaxare și farniente. Ne-am cazat la Lotus Therm, unde nu am fost clienți pentru prima oară. Nu prea ai ce să-i reproșezi acestui loc. Prețurile/noapte includ cazarea, micul dejun + cina (tip bufet), accesul la Aquapark Felixarium (10 piscine acoperite, 2 tobogane, 4 piscine în aer liber), accesul la 3 tipuri de saună (umedă, uscată, cu infraroșu), accesul la studio fitness. Mâncarea, în cea mai mare parte, atât cea servită tip bufet, cât și cea à la carte a fost pe gustul nostru.

Camerele sunt încăpătoare, decorate cu bun gust. Dacă ar fi să-i găsesc locului un minus, acesta ar fi băile camerelor, care sunt mici, însă nu îl consider un factor foarte deranjant. Marele avantaj al locului, în special când ajungi aici cu copiii, este că, cu liftul, din cameră ajungi direct la Felixarium, fără să mai treci prin recepție sau, mau rău, să trebuiască să schimbi clădirile.

Dacă plănuiți să vizitați Oradea, vă încurajez să o faceți. Are o mulțime de locuri de explorat, atât în oraș, cât și în împrejurimi. Nouă ne-a plăcut foarte mult.

Dacă găsiţi pe blog articole interesante de citit, nu le ţineţi doar pentru voi :), daţi like paginii de Facebook şi/sau abonaţi-vă la newsletter-ul blogului pentru a nu pierde ultimele articole. Încerc să fiu prezentă şi pe Pinterest şi Instagram.

5 Comments on Am descoperit Oradea!

1. Si mie mi-a placut foarte mult Oradea, am vizitat-o acum 2 ani si sper sa revin cat de curand.
    Ca loc de mancat child-friendly, noi am descoperit atunci Ristorante – Pizzeria – Pensiunea Due Fratelli (nu era chiar in oras, parca ieseai un pic), dar restaurantul era intr-o gradina, cu ditamai spatiul de joaca pentru copii, cu gonflabile, tiroliana, loc de alergat. Si pizza foarte buna. Poate ii e de folos cuiva recomandarea, sper ca inca mai exista restaurantul.

• Din cate imi aduc aminte, Due Fratelli are mai multe locatii in Oradea. Data viitoare cand ajungem in Oradea, incercam si pizza lor. 🙂 Multumim pentru recomandare!