Photo by Moose Photos from Pexels

 

Zilele trecute, am lansat o mică dezbatere despre mamele care stau acasă vs. mamele care lucrează. Multe dintre voi mi-aţi spus că aveţi nevoie de activitate profesională. Tot atunci, v-am promis că vă voi povesti despre ce înseamnă, din punctul meu de vedere, să lucrezi de acasă.

Am început să lucrez de la vârsta de 19 ani. În tot acest timp, am schimbat companii mici şi (foarte) mari, domenii de activitate, chiar şi locaţii (din România în Luxembourg). Ştiu ce înseamnă să lucrezi cu 2 oameni, dar şi cu 250 de oameni. În concediul de maternitate, blogul mi-a fost un fel de job neremunerat, un mijloc de a-mi construi un program în afara obligaţiilor de mamă, o sursă care mi-a ţinut creierul antrenat şi m-a făcut să mă simt utilă celorlalţi. După aproape 2 ani şi jumătate în care am stat cu copila mea acasă şi m-am ocupat de blog, am hotărât să-mi reiau activitatea profesională. Am ajuns să lucrez de acasă fără să-mi propun acest lucru. Îmi place să spun că job-ul m-a găsit pe mine şi nu eu pe el. Mărturisesc că nu mă vedeam să reîncep un job cu program de la 9 la 17. Însă ţin să precizez că munca de acasă nu este pentru toată lumea.

 

Ce opţiuni ai dacă vrei să lucrezi de acasă? 

 

Eu am identificat 3 opţiuni pe care le avem atunci când vrem să lucrăm de acasă:

  1. Remote – angajat al unei companii.
  2. Consultant sau freelancer într-un anumit domeniu.
  3. Antreprenor.

Eu sunt angajată de o multinaţională şi lucrez remote. Aşadar, pot să vorbesc doar din acest punct de vedere. Totuşi, cred că, indiferent de opţiunea aleasă, munca de acasă cere multă disciplină, organizare şi cunoaştere de sine (cum funcţionăm cel mai bine).

 

Munca de acasă vs. munca de la birou

 

Dacă îţi surâde idee de a lucra de acasă, cred că, înainte de toate, este preferabil să evaluezi avantajele şi dezavantajele, să vezi care îţi sunt priorităţile şi nevoile. Eu am făcut o paralelă, din punct de vedere al angajatului, care s-ar putea să îţi fie de folos în viitoarea alegere.

 

Traficul

Munca de la birou – unul dintre cele mai inconveniente este traficul şi timpul pierdut de acasă până la birou şi înapoi. În funcţie de oraşul în care locuiţi şi de distanţa la care se află locul vostru de muncă faţă de casă, timpul pierdut poate varia între 10 minute şi 2 ore sau chiar mai mult.

Munca de acasă – nu pierzi timp în trafic. Timpul economisit îl investeşti în altă parte: pentru tine, să petreci timp cu ai tăi, să faci ce îţi place sau ce trebuie.

 

Flexibilitatea

Munca de la birou – trebuie să respecţi un program fix, chiar dacă acesta îţi afectează productivitatea. Totuşi, există şi companii care le permit angajaţiilor să aibă un program flexibil, de exemplu să ajungă la muncă mai devreme/mai târziu, în funcţie de nevoile omului.

Munca de acasă – oamenii au impresia că atunci când lucrezi de acasă faci ce vrei tu, când vrei tu. Ca angajat remote pot să vă spun că părerile acestea nu au legătură cu realitatea. Am un program de muncă, responsabilităţi, sarcini, urgenţe, şefi, feedback, programe de monitorizare a activităţii, etc. Avantajul meu este că îmi pot alege ora la care să încep munca (între 7 şi 10 dimineaţa), îmi pot lua 1-2 ore libere pe care să le recuperez seara sau în altă zi şi, după aproape un an pe această poziţie, pot să-mi organizez programul în funcţie de nivelul de energie, adică să lucrez dimineaţa (încep la 7) pe task-urile care cer mai multă concentrare şi după-masa, când nu mai am la fel de multă energie, pot trece la altele mai relaxate.

 

Dress code

Munca de la birou – în funcţie de profesie, domeniu sau locaţie, ţi se poate cere să respecţi un anumit dress code.

Munca de acasă – avem libertatea de a alege o ţinută confortabilă şi nu pierdem prea mult timp cu aranjatul. Totuşi, unor persoane li se poate face dor să se îmbrace în ţinută office. 

 

Photo by bruce mars from Pexels

 

Când îi ai pe alţii în grijă

Munca de acasă – găseşti timp să iei copilul de la şcoală/grădiniţă, să găteşti mâncăruri sănătoase sau să bagi haine la spălat.

Munca de la birou – după munca de birou, după timpul petrecut în trafic, te confrunţi cu îndatoririle menţionate mai sus. Practic, rolurile tale nu se desfăşoară în paralel, ci unul după celălalt când poate nu mai energie.

 

Partea financiară

Banii pot fi aceiaşi. Un job de acasă poate fi chiar mai bine plătit decât unul de la birou, pentru că angajatorul are cheltuieli mai puţine şi aici mă refer la spaţiu, energie electrică, etc. În acelaşi timp, angajaţii remote cheltuie mai puţin sau au posibilitatea de a face mai multe economii decât cei care merg la birou: nu cheltuie cu deplasările, nu îşi reînnoiesc garderoba la fel de des, nu mănâncă zilnic în oraş, etc.

 

Mediul de lucru

Munca de la birou – spaţiul poate să fie ok sau nu prea, căldura mai multă sau mai puţină, oamenii mai faini sau mai ursuzi. Aceste aspecte nu le putem controla. Le luăm la pachet cu jobul.

Munca de acasă – nici acasă nu avem control absolut asupra spaţiului, pentru că pot să apară lucruri neprevăzute, deranjante pentru munca pe care o avem de prestat: vecinul care dă găuri în pereţi, copilul care este bolnav acasă, conexiunea la internet care ne lasă când ne este lumea mai dragă, etc. Pe de altă parte, unele joburi pot fi efectuate din cafenele. Nu este şi cazul meu, pentru că eu nu am voie să mă conectez la o reţea publică. În cafenea, costurile angajatului pot creşte (cafea + apă + ceva de ronţăit + … ).

 

Promovarea

Este posibilă în ambele cazuri, în funcţie de politica şi dimensiunea companiei pentru care lucrăm.

 

Interacţiunea cu oamenii

Munca de la birou – cunoşti oameni noi, de toate tipurile, se leagă prietenii, se conturează găşti care-şi petrec împreună pauzele, schimbă idei, păreri, etc.

Munca de acasă – angajaţii remote au şi ei colegi, dar virtuali. Interacţionează, dar prin intermediul unui ecran. Pentru unii, lipsa interacţiunii umane poate fi apăsătoare. Pentru introvertiţi, de exemplu, aceste joburi, de acasă, sunt ideale.

 

Te-ai hotărât! Vrei să lucrezi de acasă. Care este pasul următor? 

 

Gata! Ştii că un job de acasă ţi s-ar potrivi şi l-ai găsit. Ce faci mai departe? Eu zic că sunt câteva puncte de urmat, ca să nu te duci la ghici ori cum vine valul.

  1. Să îţi faci un plan. Ce ai făcut? Cum îţi organizez timpul? Cum faci să îţi împlineşti nevoile? De unde vei lucra?
  2. Cu cine laşi copilul? Ştii că lucrezi de acasă şi nu poţi ca cel mic să te întrerupă la fiecare 5 minute. Te ocupi de programul lui. Cât îl poţi lăsa la grădiniţă/şcoală? Cine îl ia? Cine stă cu el? Cât timp?
  3. Reguli clare. Stabileşti un set de reguli pentru tine şi pentru ai tăi, lucruri care să-ţi permită să fii productivă şi să-ţi faci munca.
  4. Spaţiul de lucru. Îţi hotărăşti şi îţi amenajezi spaţiul de lucru. Eu cred că spaţiul de lucru trebuie să beneficieze de lumină şi să fie organizat.
  5. Îţi organizezi rolurile. Stabileşti ce ai de făcut (muncă, viaţă e familie, treburi casnice), care sunt rolurile tale, când le poţi împlini şi cine te poate ajuta.

 

Ambele, atât munca de acasă, cât şi cea de la birou, vin cu avantaje şi dezavantaje. În funcţie de felul nostru de a fi sau de ceea ce ne dorim într-un anumit moment al vieţii este posibil să preferăm jobul de acasă sau pe cel de la birou, statutul de angajat, de freelancer sau de antreprenor. Cum am scris deja, eu vă pot spune cum stau lucrurile din poziţia angajatului care lucrează de acasă. Cred că orice schimbare este posibilă. Depinde ce ne dorim. 🙂

 

Photo by rawpixel.com from Pexels

 

 

Dacă găsiţi pe blog articole interesante de citit, nu le ţineţi doar pentru voi :), daţi like paginii de Facebook şi/sau abonaţi-vă la newsletter-ul blogului pentru a nu pierde ultimele articole. Încerc să fiu prezentă şi pe Pinterest şi Instagram.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *