Photo by Los Muertos Crew (Pexels.com)

Dacă ar fi să fac un sondaj despre relațiile medic-pacient, în câte dintre ele stau la bază încrederea, bunul simț și respectul reciproc și în câte se regăsește atitudinea de superioritate, de semizeu a medicului, mă tem că rezultatele nu ne-ar face cinste. Am auzit de prea multe cazuri în care medicul se poziționa superior și atotștiutor, iar pacientul era considerat un fel de marionetă fără creier, care trebuia să execute  … și cam atât, fără prea multe întrebări și explicații. Etica, bat-o vina, și respectul lipsesc cu desăvârșire din unele relații în care ar trebui să primeze.

Pe propria mea piele, în România, dar și în străinătate, în Luxemburg, am trăit ambele tipuri de situații și vă dau câteva exemple.

Cazul 1 – proaspăt întoarsă din Luxemburg eram în căutarea unui medic ginecolog (am detaliat întâmplarea într-un articol, aici)

Pe scurt, după ce i-am povestit experiența nașterii și ce mi-aș dori în cazul unei a doua nașteri (aveam o discuție ipotetică, dar care s-a dovedit a fi revelatoare), medicul acesta foarte lăudat mi-a spus cam așa: „Doamnă, știți, lumea a mai evoluat. Nu știu de ce vă place unora să vă chinuiți, să nașteți natural, să treceți prin chinuri. Acum există metode mai blânde și mai eficiente de a naște. Dacă ar fi cazul unei a doua nașteri, faceți cezariană și gata.

Ținea morțiș să mă convingă că sunt înapoiată pentru că aduc în discuție nașterea naturală, nealiniată la modernismul zilelor noastre. În cele din urmă, în mod respectuos, i-am spus că se pare că nu rezonăm și relația noastră medic-pacient se încheie aici, la prima întâlnire.

Cazul 2 – cu Antonia la spital, în Constanța

Aici povestea e foarte lungă și dureroasă, detaliată aici. Ideea este că nu am simțit niciodată în viața mea atâta umilință, durere și furie față de un om. Acest om era medic pediatru, lipsit de orice urmă de empatie și umanitate.

Exemplele 3 și 4 – medicul nostru de familie și medicul pediatru al Antoniei

Aceste 2 doamne pe care ni le-a scos Dumnezeu în cale sunt minunate! În cazul amândurora am simțit, din prima clipă, respect, bun simț, empatie, deschidere spre dialog. Am pus întrebări și am primit explicații fără vreo urmă de iritare. Am venit cu sugestii și mi s-a explicat de ce și dacă sugestia mea este sau nu potrivită. Am simțit că rezonăm, că putem colabora în adevăratul sens al cuvântului, ambele fiind deschise către tratamente medicale cât mai blânde și naturale (în funcție de afecțiune), viziune pe care o împărtășesc.

Când Antonia era mai mică îmi era frică de posibilitatea de a fi dintr-o viroză în alta, de medicamente luate pe bandă rulantă. Auzisem (și aud în continuare) foarte multe povești despre copii îndopați cu medicamente la cel mai mic muc ori semn de viroză. Îmi doream ca medicii din jurul meu să aleagă variantele (mai) naturale înaintea medicamentelor puternice. Cu aceste două doamne m-am simțit încrezătoare de la prima consultație, pentru că:

  1. Indiferent de afecțiune, am simțit că primesc toate informațiile de care am nevoie, că nu plec acasă cu întrebări la care să nu fi primit răspuns.
  2. Am primit înțelegere și empatie chiar dacă întrebările mele erau banale, prostești … cum vreți voi să le spuneți. Până la urmă, eu sunt de părere că nicio întrebare nu-i prostească (asta am învățat mai târziu).
  3. Sunt oameni care privileagiază tratamentele cât mai blânde, cât mai naturale. De fiecare dată când mi s-a prescris un tratament, mie sau Antoniei, aceste doamne și-au luat timp să-mi explice pentru ce este fiecare medicament în parte și primul pe listă era întotdeauna cel care era mai blând. Nu am avut parte de repezeli ori de ochi dați peste cap.
  4. Le-am putut spune amândurora că am auzit de siropul x ori de varianta y, să întreb dacă este o opțiune în cazul nostru fără ca cineva să se simtă cu egoul atacat ori cu vreo competență știrbită, dimpotrivă.

Cum cele mai întâlnite afecțiuni în rândul copiilor, cele care ne dau cel mai mult de furcă sunt tusea (seacă, productivă), durerile și iritațiile în gât, data viitoare când mergeți la medic întrebați-l de gama TheraTuss, disponibilă în 2 variante: TheraTuss ProNatural, sirop pentru tuse seacă și productivă (pentru adulți și copii începând cu vârsta de un an) și TheraTuss Natural, comprimate de supt (pentru adulți și copii începând cu vârsta de 5 ani). Primul, siropul, are la bază ingrediente precum mierea, pătlagina, nalba de mare și turtița de mare și nu conține conservanți, coloranți ori substanțe modificate genetic. În cazul Antoniei, și-a făcut treaba în mod impecabil. Comprimatele sunt pe bază de mentă, mușețel, nalbă de mare, salvie și cimbru. Acestea au fost testate, cu succes, de mine când m-a supărat durerea de gât.

A nu se înțelege vreo clipă că vă sugerez să vă tratați singuri, ci vin cu o recomandare pe care merită să o adresați medicului în caz de nevoie, deși mi-aș dori să nu aveți nevoie de ea.

Câteva concluzii

Este o vorbă românească pe care am simțit-o de multe ori pe propria-mi piele, în contexte diferite: „Omul sfințește locul!” Cu vorba asta în minte, adaug câteva concluzii de luat acasă:

  1. Orice pacient, indiferent de vârstă ori de background, are dreptul să pună întrebări și să primească răspunsurile care să-l lămurească.
  2. Diplomele, indiferent de natura lor, nu ne dau dreptul să înjosim ori să umilim alți oameni. Nimeni pe pământul acesta nu are acest drept!
  3. Rolul medicului este de a ne explica, nicidecum de a ne pedepsi ori de a ne pune la colț.
  4. Apelați la un al doilea medic, la o a doua părere dacă nu ați rezonat cu primul doctor, dacă nu v-a lămurit pe de-a-ntregul. Este dreptul fiecăruia dintre noi!
  5. Indiferent de afecțiune, nu vă tratați după ureche! Search-urile pe Google nu pot înlocui un consult avizat.

Să fim sănătoși, înconjurați de oameni empatici, de profesioniști de încredere!

Care sunt experiențele voastre la medic? Câte dintre ele s-au bazat pe respect și încredere și câte v-au făcut să o luați la fugă cât ați văzut cu ochii?

*TheraTuss ProNatural sirop este un dispozitiv medical. TheraTuss Natural comprimate de supt este un supliment alimentar. Citiți cu atenție instrucțiunile de pe ambalaj.


Dacă găsiţi pe blog articole interesante de citit, nu le ţineţi doar pentru voi :), daţi like paginii de Facebook şi/sau abonaţi-vă la newsletter-ul blogului pentru a nu pierde ultimele articole. Încerc să fiu prezentă şi pe Pinterest şi Instagram.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *