Dau startul articolelor cu și despre Grecia. Ne-am pornit în aventură cu mașina, așa că prima dată voi scrie despre traseul pe care l-am urmat.
Noi ne-am stabilit traseul în funcție de faptul că Valea Oltului era închisă în momentul în care ne-am pornit la drum și Podul Prieteniei era și el supus unor lucrări, cu aglomerația aferentă. În plus, noi avem o mașină electrică, o Tesla, așa că în drumul nostru a trebuit să luăm în considerare stațiile de încărcare, în special pe cele rapide. Pe internet, nu prea am găsit detalii despre trasee făcute cu mașina electrică, doar pe grupurile de Facebook de profil, așa că experiența noastră s-ar putea să le fie utilă și altor posesori de mașini electrice. Dacă aveți o mașină electrică o altă marcă decât Tesla, atunci poate vă este util să știți că puteți încărca la superchargerele Tesla, însă doar la cele la care încărcarea este cu plată, nu și la cele gratuite.
Cluj – Timișoara – Belgrad – Sofia
Am pornit din Cluj dimineața la 7:00. Ne-am oprit la Timișoara pentru a încărca și am luat-o spre Serbia prin punctul de trecere al frontierei de la Foeni … vai de steaua lui. Avantajul este că am avut foarte puțin de așteptat. Poate că ar fi util de menționat faptul că acest punct de trecere al frontierei este deschis în intervalul 8:00 – 20:00.
Următoarea oprire pentru încărcarea mașinii a fost în Belgrad, la Ava Shopping Park (unde sunt superchargerele Tesla). În momentul de față, în Serbia este gratuită încărcarea la superchargere. Cele din Belgrad sunt foarte bine amplasate, într-un mall în aer liber, cu acces la toaletă, câteva restaurante și magazine. Au și Ikea (numa’ zic … pentru cei care vedeți Ikea doar pe la alții, așa ca noi). Noi am avut nevoie doar de toaletă, pentru că shopping nu am făcut și prânzul l-am avut la noi, de acasă.
În Serbia nu aveți nevoie de vignetă, dar autostrada se plătește, cu excepția celei care traversează Belgradul.
Ne-am dat jos de pe autostradă la Aleksinac (am plătit aproximativ 42 lei pentru autostradă – 970.00 dinari). Superchargerul Tesla este amplasat în parcarea unui hotel/restaurant turcesc. Sunt 4 stații, dar una nu mergea. Este traseul pe care turcii merg spre țara lor din diferite locuri ale Europei, așa că am avut de așteptat vreo oră și jumătate cu tot cu încărcare (care este lentă, între 32 kwh și cel mult 120 kwh – asta când cineva își deconecta mașina, deci nu dura mult).
Am luat-o spre Sofia. Am mai plătit o autostradă (în Serbia se plătește 100 de km de autostradă).
Am trecut prin punctul de frontieră Gradina. Ne-a fost frică oarecum de timpii de așteptare de la vamă trecând dintr-o țară non UE în una care este parte din Uniunea Europeană, dar a mers destul de repede. Am așteptat 40 minute la vama sârbilor și alte 10 minute la vama bulgarilor.
Am încărcat mașina în mall-ul din Sofia, care era deja închis când am ajuns noi, dar stațiile de încărcare rămân deschise până noaptea la 1:00. Era disponibil un număr de telefon în caz de urgență. Nici în Bulgaria nu se plătește încărcarea la superchargerele Tesla, deci nu există nici taxe adiționale în cazul în care nu îți scoți mașina de la încărcat după finalizarea încărcării, lucru care am înțeles că este destul de comun aici și poate duce la timpi de așteptare mai mari. La ora la care am ajuns noi nu am avut de așteptat mai mult de 5-10 minute să se elibereze o stație.
Am înnoptat la Art Magus Hotel, cazare pe care ne-am luat-o în timp ce stăteam cu mașina la încărcat. Am plecat pe principiul că nu ne luăm cazarea de acasă, ci pe drum, în funcție de cum avansăm. Cina am avut-o cu noi.
Acest hotel are o parcare subterană (nu vă așteptați la cine știe ce) contracost. Interesante sunt ușile camerelor. Fiecare reprezintă o pictură celebră. Camerele sunt spațioase, curate, dar nu sunt de vreun lux nemaipomenit. Ne-a fost ok aici pentru o noapte.
Rezum aici distanțele (aproximative) parcurse în prima zi:
- Cluj – Timișoara = 315 km
- Timișoara – Belgrad = 150 km
- Belgrad – Aleksinac = 205 km
- Aleksinac – Sofia = 187 km
Sofia – Kulata – Larisa – Trikala
De la Sofia la Kulata, unde este punctul de frontieră cu Grecia, am avut de parcurs 182 de kilometri. Înainte de vamă, am mai încărcat puțin la benzinăria Perfekt (au 2 stații de încărcare rapidă). Vama am trecut-o mult mai repede decât ne-am așteptat.
De aici ne-am îndreptat spre Larisa, la superchargerele Tesla, care sunt foarte bine poziționate și de această dată, în parcarea unui mall (în aer liber). În Grecia, încărcarea la superchargerele Tesla se plătește și ele pot fi utilizate și de șoferii altor mărci de mașini.
Aici am luat un prânz târziu și am luat-o spre Trikala.
Trikala – Meteora – Kalamitsi (Lefkada)
Trikala este la circa 28 de kilometri de Meteora, primul nostru obiectiv pe care ne-am dorit să-l vedem în această vacanță. Am hotărât să rămânem să dormim în Trikala. Aici am dormit la Gallery Art Hotel. Au stație de încărcare pentru 2 mașini. Am lăsat mașina la încărcat să avem bateria cât mai plină pe a doua zi.
Dimineața ne-am pornit spre Meteora. De acolo, am luat-o spre Kalamitsi (Lefkada) prin Kastraki. Ajunși la cazarea din Lefkada, am încărcat exclusiv la cazare (ne-am deplasat doar cu mașina). Despre Meteora și deplasările noastre pe insulă am să vă povestesc în articolele viitoare.
Distanțele parcurse pe restul traseului spre Lefkada:
- Sofia – Kulata = 182 km
- Kulata – Larisa = 260 km
- Larisa – Trikala = 63 km
- Trikala – Meteora = 28 km
- Meteora – Lefkada = 245 km
Pe drumul spre Lefkada am plătit, în total (Serbia + Grecia) 33 euro taxe de autostradă, exceptând vigneta cumpărată pentru Bulgaria (am luat-o online, de acasă).
Drumul de întoarcere spre casă
De la cazare, din Kalamitsi, la plecare, am luat-o spre Dragano pentru a cumpăra miere și ulei de măsline. Fără intenție, am ajuns să explorăm o parte muntoasă a insulei, cu drumuri înguste și prea puțin semnalizate. Pe Google Maps îmi apare o distanță de 12 km între cele două localități, care se parcurs în vreo 18 minute, însă, în realitate, am făcut mai mult decât dublu, pentru că navigația ne-a direcționat pe un drum ocolitor pentru a evita un blocaj.
Din Dragano, am luat-o spre Lefkada și apoi în direcția Larisa, spre superchargerele Tesla. Navigația ne-a direcționat pe un drum diferit de cel pe care l-am urmat când am venit. Ne-a ieșit în cale și un Jumbo, făcusem niște (semi) promisiuni în urmă cu câteva zile, așa că am poposit și pe acolo pentru plăcerea copilului. În Larisa am ajuns destul de târziu.
Ne-am propus ca drumul de întoarcere să-l facem pe altă rută și să dormim o singură noapte pe drum. Ne-am oprit la Anchialos, lângă Salonic, la hotel Alexandros. Hotelul Perinthos este la câțiva metri de Alexandros și sigur ar fi fost o alegere mai inspirată, însă nu am mai găsit nicio cameră disponibilă.
Anchialos – Kulata – Sofia – Calafat – Craiova – Sibiu – Cluj
În ziua următoare, am luat-o spre vama de la Kulata unde am încărcat puțin în benzinăria găsită pe drumul spre Grecia pentru a avea bateria mașinii cât mai plină.
De la Kulata am luat-o spre Sofia. Am ajuns aici la ora prânzului și ne așteptam ca stațiile de încărcare să fie toate ocupate, însă, spre surprinderea noastră, erau mai multe locuri libere, așa că nu am avut prea mult de așteptat.
Din Sofia am luat-o spre Calafat (prin Vratsa). Voiam să ajungem să încărcăm în Craiova (acolo sunt superchargere Tesla, la Promenada Mall). Pentru noi, trecerea pe Podul Prieteniei de la Giurgiu ar fi însemnat un ocol considerabil, așa că l-am evitat. De asemenea, am preferat să ocolim și vama Bechet, unde trecerea frontierei se face cu feribotul.
La Calafat am așteptat aproximativ o oră. Taxa de pod ne-a costat 6 euro. Dacă vreți să plătiți cash, ea poate fi achitată doar în euro sau în leva.
Am încărcat în Craiova și am luat-o apoi spre Sibiu (aici am încărcat din nou). Drumul Craiova-Sibiu a fost destul de aglomerat. Am ajuns acasă, la Cluj, noaptea la ora 2:00.
Vă las distanțele parcurse pe al doilea traseu și concluziile noastre:
- Dragano – Lefkada = 17 km
- Lefkada – Larisa = 330 km
- Larisa – Anchialos = 154 km
- Anchialos – Kulata = 121 km
- Kulata – Sofia = 180 km
- Sofia – Calafat (prin Vratsa) = 265 km
- Calafat – Craiova = 98 km
- Craiova – Sibiu = 225 km
- Sibiu – Cluj = 178 km
Ca și costuri, pe această rută am plătit în jur de 30 euro taxe de drum (am inclus și taxa de pod de la Calafat).
Distanțele parcurse pe cele 2 trasee sunt comparabile, aproximativ 1.635 km vs. 1.550 km. Ambele sunt destul de bine deservite de stații de încărcare, mai puțin porțiunea Sofia – Craiova. Dacă ar fi să parcurgem din nou același drum, am alege prima rută, România (prin Timișoara) – Serbia – Bulgaria – Grecia, pentru că drumurile sunt mai bune, cu mai multă autostradă, se parcurg mai ușor și mai repede, chiar dacă am avut de așteptat la Aleksinac pentru încărcare. Acesta ar fi singurul minus al primei rute.
Sper ca experiența noastră să vă fie de folos dacă vă încumetați să o luați spre Grecia cu mașina electrică.
Sunt curioasă dacă ați fost în Grecia cu mașina și ce rută ați ales să urmați.
Dacă găsiţi pe blog articole interesante de citit, nu le ţineţi doar pentru voi :), daţi like paginii de Facebook şi/sau abonaţi-vă la newsletter-ul blogului pentru a nu pierde ultimele articole. Încerc să fiu prezentă şi pe Pinterest şi Instagram.